Friday, June 6, 2008

Sambungan tips

Ok, sementara menunggu seben makincek yang terchenta itu datang menjemputku pulang dari opis, ada lebih baik, aku updet kejap.

Yang ketiga!!*Jarghanggg jarghanggg..hehe

3. Jangan banyak tekan brek.
Kurangkan penggunaan brek bermaksud, jangan la korang tak brek kalau nampak lampu merah. Ini bermakna, jangan lah korang menderummmm tekan minyak kereta, pastu bila dah sampai selekoh, atau nak sampai dekat dengan kereta depan, baruuu la nak brek kuat2. Make sure, korang anticipate perstopan kereta korang , yakitu kalau rasa nak berhenti, slow down dengan cara kurangkan tekan minyak kat pedal tuh, tukar gear pelan2, dan berenti dengan smooth. Ni tak, kejap kejap aku tengok kereta depan tu sikit sikit brek, jalan, kejap2 brek, bukannya ada apa pun kat depan dia. Tak paham aku taw. LAgi satu siapa yang pakai enjin turbo tu, rasainla..hahahaha..(kijam nih)

Dan juga terutamanya jika berjalan jauh, kat highway tu jangan bawak melebihi 80km/jam,ok, 100pun oklah. Dan jangan banyak variasi kelajuan, kalau 80, kekalkan 80, jangan kejap 80, pastu 100, pastu 70, ishh, tak efisien nanti minyak tu. Ataupun ko tengok meter rpm korang, jangan lebih dari 3. Lebih kalu, tu pakai banyak minyaklah kan. Limitkan jua brek anda kepada tiga kali brek je sepanjang perjalanan..hahaha..

4.Kurangkan berat kereta anda.

Korang ingat korang je perlu slimming? Kereta pun tau. Ha , lepas nih, kalau takat drive around KL dan tempat2 yang korang tau sedang dapatkan minyak kalau minyak abis, isi je sikit2. Penuhkan tong minyak hanya akan memberatkan kereta anda. Lebih berat kereta, lebih banyak minyak kena pakai karang. Pastu tengok kat boot korang, ada tak fail fail berat lepas korang pergi training ka, batu bata ke segala tok nenek junk kat dalam boot kereta tu keluarkan, toksah bawak muatan berlebihan. Jangan pulak korang keluarkan tayar spare dah. Nanti kata, "makincek suruh keluarkan!" Tayar pancit nanti, makincek jugakkk korang salahkan.

5. Make sure korang servis baekkk punyaaa kereta korang.

Manalah tau air filter korang tu dah tersumbat, dengan habuk2 segala, dan itu akan restrictkan flow of air ke dalam enjin. Combustion ni perlukan fuel n air. Kalau kureng udara yang masuk, kang kuranglah efisien enjin korang tau.

Dah..Laki wa dah sampai tuh..hehehe..

Lain kali mek sambung.. Banyak lagi nih.

No comments: