Wednesday, August 25, 2010

Berdebar hatiku bila melihat gambar itu. So sexy..

Kali pertama kuliat gambarnya, hatiku berdebar-debar.


Opp. Bukan Adik Junki Iljimae. Yang bawah inilah..

*Ini tak boleh jadi, men! Ini mesti mau kena bedal , men!*

Baca-baca dia punya resepi, "Tak-perlukan-oven-tapi-perlu-peti-ais" Waah. Masak atas api, dan dalam peti ais je? Very the easy!

Nanaimo bars nama dia. Whateverlah, takdonamo bars pun kalau rupa cenggini, aku bedall..Resepi diambil dari http://joyofbaking.com.

Mula-mula bahan-bahannya..
Bahan-bahannya senang je, boleh didapati di pasaran. Tapi, saya tak ikut bulat-bulat, ikut yang mana ada kat dapur. Hehe.

Kemudian, biskut digestive nih, kalau nak jadikan crumbs , kena hancurkan dulu. Cara paling senang hancurkan crumbs ni yelah dengan memasukkan biskut ni semua dalam plastik, kemudian amik pengetuk, *Aenii!Ambil pengetuk, kemari* aku pakai kayu giling ni je. Korang nak ketuk pakai apa pun pakailah, jangan pakai kepala sudah. Hehe.

Ketuklah beskut ini sampai hancur yach. Untuk memudahkan dan mempercepatkan kerja, lebih baik juga anda bayangkan beskut itu musuh anda, *janganlah bayang muka suami anda pulak. hehe* dan ketuklah dengan sepenuh jiwa dan raga.
*Iyah!Iyah!Orghe Tino! Hup!hup!hup! Sambil ditemani otromen Encik Epan*

Biskut akan jadi hancur sekelip mata je.

Seterusnya, kita buat bottom layer dulu, ya..Didalam kuali yang terjamin kebersihannya, masukkan butter , dan panaskan di atas api yang perlahan saja tau.

Bila butter telah cair, masukkan gula seperti sukatan yang diberikan.


Masukkan serbuk coklat, dan akhir sekali masuk sedikit-sedikit telur yang telah dipukul sampai lebam-lebam. Ingat ya, ketika ini, api takleh panas, dan masak sampai semua bercampur, tak lama dalam 1-2 minit je. Kalau rasa macam kuali dah agak panass je, angkat sikit dari atas api macam dalam gambar di atas, supaya takle kena direct heat dan terbakar plak mentega dengan ceklat tu semua.

Tutup api, angkat dari dapur kuali tu semua (tu yang senang pakai non-stick pan je) , dan campurkan serbuk biskut, kekacang dan coconut flakes. Kat dapur saya time tu takde kacang and kelapa tuh, so, taruk beskut jela. Campurkan juga satu sudu kecik vanilla.


Lengser dan seletkan mentega di dasar , tepi, kiri kanan loyang kek. Yang aku pakai ni 21cm punya diameter, muatla taruk semua.

Isi loyang itu dengan bancuhan tadi, tekan-tekan sampai dapat struktur terapat padat. Lalu terus aja disimpanin dalam lemari es. Simpan dalam masa sejam gitu bagus. So, time sejam tu,hangpa bolehlah kemaskan dapur, basuh baju ka, lepak la sat.

Agak-agak dah nak dekat time, barula start buat middle layer pulak. Tengok middle layer punya ingredients ya untuk sukatan. Didalam mangkuk,  pakai mixer, pukul mentega itu hingga lembut. Aww.

Masukkan pulak cream, tepung kastard, dan separuh sudu teh vanilla. Pukul lagi. *Greeeeeenggggg*
 
Masuk pula gula aising yang telah disukat tadi. Tak payah nak ayak bagai. Lantokkan je masuk dalam adunan.

Masa buat tuh, terperasan yang gula ni macam banyak je. Bottom layer tadi dah ada gula, ini pun masuk gula lagi. Seems too sweet for my liking. Takpe, kita try dulu, rasa lepas nih.

Kalau adunan nampak macam keras, boleh je masukkan cream tu lagi. Kalau takde cream, pakai susu pun boleh. Jangan susu tin la, kang lagi manis. Susu segar ya.
Bila dah siap, keluarkan loyang dalam peti ais tadi, dan sapu dan ratakan bancuhan kastard tadi atas lapisan pertama. Masuk balik dalam peti ais untuk 30 minit. Boleh lepak baring atas sofa plak sambil updet FB.  hehe.

Lepas 30 minit, kita start buat top layer plak. Ni sonang bai tu. cuma perlu cairkan ceklat masakan dengan mentega. Saya pakai yang non-sweet , resepi kata pakai semi sweet kan. Saya takut nanti manis leting sangat.

Masih lagi ragu-ragu akan kesedapan bars nih, sebab tadi kan banyak gula. Saya tak suka gula banyak. Jaga kesihatan u. Tapi, sebab resepi kata camtu, kita ikut dulu. Boleh tau berapa manis, dan boleh agak berapa nak ekjas kurangkan.
Panaskan ni bukan atas api terus ya, guna kaedah double-boiling. Periuk bawah tu isi air, letak satu mangkuk yang tahan panas (saya guna baking dish) atas periuk tadi apabila air dah menggelegak.

Kalau takde baking dish, belasah je pakai mangkuk ceramic pun ok kot, sebab tak lama pun cairkan nih. Basically, kita cairkan pakai heat daripada steam air yang menggelegak kat dalam periuk tu lah.

Last sekali, keluarkan balik adunan dari peti ais, dan tuangkan je ceklat cair tadi keatasnya. Dah nampak sedap nih. Terus je masuk dalam peti ais balik. Refrigerate sampai ceklat keras. Aku tak perasan berapa lama pulak, sebab buat lewat malam, kan. Terus jela simpan lam peti es , tidur sampai pagi sahur tu aku try makan.

Apakah verdictnya?

Jeng..


Jeng..


Jeng..
Ok, seperti dijangka, adalah terlebih manis sikit u ols. Nasib baik ceklat tu tak manis letak gula. Kalau nak buat lagi lepas nih, masukkan gula dalam custard je dah cukup. Takyah dalam adunan bottom layer. Kalau nak kurangkan separuh pun ok kot.

Satu lagi, kalau nak potong-potong, make sure dia ada dalam suhu bilik gitu. Sebab kalau tak ceklat kat top layer tu akan crack. Huhuhu..Itu yang berlaku padaku..

Macam ni punya manis, aku makan satu ketul bar tu je dah cukup. Macam makan energy bar je. Boleh kongsi makan ramei-ramei sebab sure korang takleh makan lebih dari 1 atau 2.

Rasa? Memangla enakssss..Cuma too sweet. :-)

Signing off,

1 comment:

Rina Omar said...

Lor lmer dh cari resepi ni.. Hik hik dpt gk.. Wah sdp nyer.. Msti nk kne cba ni! Tq dear :D